Gå til indhold

Nyhedsbrevet indeholder i november 2015:

Først skal vi beklage, at der ikke kom et nyhedsbrev i oktober. Det skyldes primært, at vi ikke havde nyt at fortælle. 

Dette nummer indeholder: 

  • Øget stabilitet bag ved systemet
  • Hvornår sender PersonSAG information til anmelderen?
  • Samarbejde med Domstolsstyrelsen
  • Digitaliseringstal
  • Navneændringsgebyr

Der er ingen spørgekasse i dette nyhedsbrev.

Øget stabilitet bag systemet

Det er ingen hemmelighed, at indlæsning af sager i PersonSAG hen over sommeren fejlede nogle gange, og at der i Personsupporten blev brugt meget tid på manuelt at indlæse de sager, som fejlede. 

Problemerne skyldtes, at den "service" som kalder ind i CPR-systemet for at finde en persons bopælssogn, til tider virkede overbelastet. Der er nu foretaget en omprogrammering af denne service, og det har bevirket, at alle sager bliver placeret rigtigt. Med hensyn til de ganske få sager, som alligevel ikke placeres rigtigt, har vi i supporten fået et værktøj, så vi kan efterbehandle dem (du kan eventuelt se det på, at der står "Ugyldigt CPR-nummer" ud for en person, som har signeret. Kontakt da supporten).

Der er nu kun to persongrupper, som ikke falder på plads automatisk i PersonSAG-begravelse, desværre:

  • Unavngivne børn får ikke tilknyttet noget sogn automatisk. Personsupporten kontrollerer dagligt, mandag-fredag, om der er tilfælde og tildeler dem et sogn.
  • Personer med adresser som ”uden fast bopæl” o.l. hører ikke til noget sogn.  Mangler du en sådan i PersonSAG, kan du tilknytte et sogn under menupunktet "Indtast/Se dødsattest". Det kan man altid, når PersonSAG-begravelse ikke automatisk har tilknyttet et sogn til en eksisterende dødsattest eller anmodning om begravelse.

Hvornår sender PersonSAG information til anmelderen?

Vi vil her ganske kort ridse op, hvornår PersonSAG kommunikerer med anmelderen: 

  • Når I modtager en sag i PersonSAG: PersonSAG sender en kvittering til borgerens digitale post.
  • Når I sender en afgørelse vedr. begravelse: PersonSAG sender afgørelse til borgerens digitale post. 
  • Når I sender en sag til Statsforvaltningen: PersonSAG sender samme pdf fil til anmelderen, som sendes til Statsforvaltningen (men uden jeres bemærkninger i følgemailen) med oplysning om, at sagen er videresendt til Statsforvaltningen. 
  • Når I overfører en navnesag til CPR: PersonSAG sender en afgørelse til anmelderens digitale post.
  • Når I overfører en O/A-erklæring: PersonSAG sender en afgørelse til begge forældre. 

Al øvrig kommunikation med borgeren må I gennemføre uden om PersonSAG.  

Ændret samarbejde med Domstolsstyrelsen

Vi er i gang med ændre vores samarbejde med Domstolsstyrelsen på en sådan måde, at de snart ikke længere vil modtage en e-mail med en pdf-fil i skifteretterne, men at data overføres direkte til Domstolsstyrelsens systemer og fordeles derfra. Men vi forventer egentligt ikke, at dette vil påvirke arbejdet i PersonSAG. Vi informerer selvfølgelig, når det sættes i drift. 

Digitaliseringstal

Vi opgiver hvert kvartal digitaliseringsgraden i vores sagsområder til Digitaliseringsstyrelsen. Her er tallene for dette år til dato:

Navneændringsgebyr i 2016 stiger ikke

Vi kan oplyse, at sagsbehandlingsgebyret på navneændringer ikke stiger i 2016, men bliver ved med at være på kr. 510,-

Dette er, medmindre der sker noget, som vi synes, I skal være informeret om, årets sidste nyhedsbrev omkring PersonSAG. Derfor ønsker vi allerede nu, om end det er lidt tidligt, glædelig jul og godt nytår. 

Med venlig hilsen

Folkekirkens It og i særdeleshed Personsupporten