Gå til hoved-indhold

Nyhedsbrevet indeholder i september 2015:

  • Bedre redskaber for tilsyn, egenkontrol og overblik
  • Du kan nu fjerne filer, som du har uploadet
  • Vedhæftede filer navngivet med æ, ø eller å
  • Digital kommunikation med borgeren
  • Spørgekassen 

 

Nyhedsbrevet kommer lidt tidligt i september. Årsagen er, at der er nyheder NU:
Den 16. september blev der lavet en opdatering af PersonSAG, som har givet nogle forbedringer:

Bedre redskaber for tilsyn, egenkontrol og overblik:

I det blå PersonSAG kan man nu afgrænse sin søgning til ét bestemt sogn. På en dropdownliste kan du nu vælge mellem alle de sogne, hvis sager du har lov til at se og derved kun få et enkelt sogns sager.

Du kan nu fjerne, filer du har uploadet

De filer du selv har uploadet til PersonSAG, kan du nu fjerne. Bemærk, at det ikke gælder de filer, som borgerne har vedhæftet.

Sådan gør du:

Brug funktionen ”Se egne bilag til denne ansøgning” på siden og klik på den lille skraldespand ud for den fil, du vil slette. 

Vedhæftede filer navngivet med æ, ø eller å

Vi har tidligere haft problemer med filer, der var navngivet med æ, ø eller å, idet de ikke kunne sendes til Statsforvaltningen. Dette er nu rettet, så du fremover kan vedhæfte og sende sådanne filer til Statsforvaltningen.

Digital kommunikation med borgeren

Nu sender PersonSAG igen automatisk afgørelser om ligbrænding og begravelse til anmelderen.

Da vi indførte PersonSAG blev systemet sat op til at sende afgørelser digitalt. Dette måtte vi dog gå bort fra, idet de borgere, som er blevet fritaget for digital post, skulle have papirbrev fra PersonSAG. Den tekniske løsning, som kan sortere, hvem der skal modtage digital post og hvem der skal modtage papirpost, kunne ikke umiddelbart anvendes af PersonSAG. Det har været nødvendigt at foretage en række ændringer af, hvordan PersonSAG fungerer ”inde bag kulisserne”, for at få det til at virke.

Nu er ændringerne foretaget, og PersonSAG sender fremover automatisk en digital afgørelse til de borgere, der kan modtage digital post og en papirafgørelse til de borgere, der har fravalgt digital post.

Alt dette betyder intet for din sagsbehandling. Du får blot denne oplysning til orientering.

Spørgekassen

Der var et spørgsmål fra september i spørgekassen.

Spørgsmål: Kære supportteam!

Først og fremmest tak for god og yderst kompetent service.

Jeg har mere en forespørgsel end et egentligt spørgsmål. I har sikkert hørt det før, men er der nogen planer for eller overvejelser omkring en ekstra kolonne til dato for en eventuel kirkelig handling på begravelsesmodulets forside?

Jeg ved, at I arbejder på en integration af begravelsesmodulet i det nye Personsag, og jeg regner derfor heller ikke med, at der kommer væsentlige opdateringer til det nuværende, men kunne det være en mulighed fremadrettet?

Eller kunne man ligefrem lave Personsag, så vi brugere kunne vælge/sortere/prioritere kolonnerne i de forskellige moduler?

Svar: Tak. Vi er for tiden, ganske rigtigt, optaget af overvejelser omkring integration mellem systemerne PersonSAG og PERSON. Det medfører, at vi ikke arbejder på væsentlige ændringer på PersonSAG-begravelse nu. Til gengæld vil en sådan integration givetvis bringe ganske mange muligheder i spil. Her kan denne også overvejes.

På gensyn i oktober

Mange hilsner

Folkekirkens IT og i særdeleshed Personsupporten