Gå til indhold

Emner fra tidligere nyhedsbreve:

  • Pseudonym
  • Borgerens indtastninger af en digitale anmeldelse
  • Digital tilbagemelding af brændingsdato, brændingsnummer osv.
  • Sognepostkassen skal stadig tilses dagligt
  • Verificering
  • Hvordan sender du SIKKERT til Statsforvaltningen?

Pseudonym

Hvis en borger henvender sig eksempelvis i forbindelse med en digital navneændring, og de har modtaget en afgørelse, hvorpå der står pseudonym, kan du forklare dem, at det skyldes indstillingerne ved deres NemID. Afgørelsen er gyldig alligevel. Det kan de eventuelt rette med deres NemID på Nemid.nu.

>> læs desuden tidligere nyhedsbrev om dette emne <link _blank internal-link internt link i det nuværende>uge 8 (2014)

Borgerens indtastninger af en digitale anmeldelse

Det kan være nyttig viden for dig at få indsigt i de felter borgerne ser, når de skal indtaste en digital anmeldelse.  Vi refererer derfor til et tidligere nyhedsbrev, hvor du kan se skærmbilleder fra en indtastning af en navngivning herunder. Vi kan desuden pege på, at du selv kan forsøge at lave en ansøgning ved at logge dig på en af vores selvbetjeningsløsninger på borger.dk – HUSK blot at lade være med at færdigsignere med dit NemID i slutningen af ansøgningen.

>> se mere i <link _blank internal-link internt link i det nuværende>nyhedsbrevet for uge 50 (2013) samt i <link _blank internal-link internt link i det nuværende>nyhedsbrevet for uge 10 (2014)

Digital tilbagemelding af brændingsdato, brændingsnummer osv.

Som nævnt i nyhedsbrevet november 2014, så modtager PersonSAG allerede nu digitale tilbagemeldinger vedr. brændingsdato, brændingsnummer osv. fra digitale krematorier og kirkegårde (testforløb). Det er et ønske fra krematorier og kirkegårde, at Person-supporten igen nævner dette for begravelsesmyndighederne.

Begravelsesmyndighederne er i øjeblikket nødt til at tjekke under ”Gem i PERSON” for at se, om der er tilbagemeldt oplysninger fra krematorie og/eller kirkegård. Vi vil i løbet af foråret arbejde på, at der kommer en oplysning på forsiden om, hvorvidt der er tilbagemeldt oplysninger.

>> læs i <link _blank internal-link internt link i det nuværende>nyhedsbrev fra november 2014

Sognepostkassen skal stadig tilses dagligt

Vi understreger, at sognepostkassen stadig skal tilses dagligt. Vi oplever, at nogle enten ikke har adgang til at se i sognets postkasse, eller at sognets postkasse slet ikke er tilføjet i Outlook. Derfor anbefaler vi, at du læser i vores tidligere nyhedsbrev om dette emne, hvor der også er links til vores vejledninger:

>> læs i <link _blank internal-link internt link i det nuværende>nyhedsbrev 50 (2013)

Verificering

I forbindelse med digitale anmeldelser om navneændring er det stadig vigtigt at sikre sig, at personens navne er verificeret, før du gemmer den digitale anmeldelse.

>> Læs mere i <link _blank internal-link internt link i det nuværende>nyhedsbrev uge 8 (2014) og i <link _blank internal-link internt link i det nuværende>nyhedsbrev maj 2014 om hvad du skal være særlig opmærksom på i den forbindelse.

Hvordan sender du SIKKERT til Statsforvaltningen?

At 'sende sikkert' er i spil, når du skal sende en sag til Statsforvaltningen via mail i Outlook. Vi har tidligere beskrevet hvordan, men sender her en reference til det nyhedsbrev, fordi det ikke altid er så åbenlyst.

>> Læs mere her <link _blank internal-link internt link i det nuværende>uge 15 (2014)